Wednesday 17 October 2012

Rambo Returns ( Kepulangan Rambo )

Kampung Santarem, Sungai Amazon

Suasana di Kampung Santarem pagi itu sangat aman. Tak jauh berbeza dengan kampung-kampung lain di sekitar Sungai Amazon. Mungkin juga tak jauh bezanya dengan mana-mana kampung di serata dunia. Yang bersawah pagi-pagi lagi sudah turun, yang menoreh getah sudah 3-4 baris pokok selesai ditoreh. Bot-bot nelayan sudah jauh menyusur sungai memasang jala. Yang menganggur masih lagi membuta. 

Tiba-tiba kedengaran bunyi bising dari langit disertai angin kencang. Pokok-pokok getah bergoyang ke kiri dan kanan sehingga bergugur daun-daun getah ke tanah. Pesawah yang tadi rancak menanam padi kini bersusah payah menahan kain masing-masing dari tertanggal. Nelayan terhuyung-hayang dalam bot. Penganggur yang tadi nyenyak membuta masih lagi membuta. Tak reti-reti nak bangun.

Dari silau matahari pagi, penduduk-penduduk Kampung Santarem yang mendongak ke langit dapat melihat sebuah helikopter sedang cuba mendarat di padang yang terletak di sebelah dewan serbaguna kampung mereka. Masing-masing kehairanan. Memang semenjak sejarah pembukaan kampung mereka 85 tahun yang lalu, inilah kali pertama sebuah helikopter mendarat di kampung mereka. Van Milo pun baru tiga kali sampai.

Sebaik helikopter tersebut mendarat, keluar tiga orang berpakaian tentera. Yang paling awal keluar lagaknya seperti seorang pegawai atasan tentera. Dengan baju yang kemas rapi, kasut hitam berkilat, pangkatnya terserlah pada pingat-pingat yang tergantung di bajunya. Yang dua lagi cuma memakai uniform celoreng. Mungkin askar berpangkat rendah yang dipaksa mengawal pegawai atasan tersebut.
"Siapa ketua kampung ni?", tanya si pegawai dengan suara yang agak garau.
"Saya..saya!"
Dari belakang dewan kelihatan seorang lelaki separuh abad berlari-lari anak ke arah pegawai tentera tersebut. Dialah Pak Romario, ketua Kampung Santarem. Penduduk-penduduk kampung hanya memerhatikan Pak Romario. Ada juga yang mencebik bibir seolah-olah meluat. Mana tidaknya, bila ada orang luar datang baru nampak batang hidung Pak Romario. Masa orang kampung mengadu pasal ketidak adilan pembahagian subsidi petani tempoh hari langsung tak dipedulikannya. Malah diperlinya penduduk kampung dengan nyanyian lagu 'Janji ditepati, masa balas budi'.
"Kami mencari orang ini", kata pegawai tentera tersebut pada Pak Romario sambil mengeluarkan sekeping foto.
"Hah! John Rambo?!" 

Bersambung...

1 comment: