Tuesday 28 December 2010

Mr. Siva bukan Sivaji The Boss

Masa gua sekolah rendah dulu, ada seorang cikgu Bahasa Inggeris, Mr. Siva nama dia. Mr. Siva ni tua dah masa tu. Umur 50 lebih tunggu nak pencen je. Mr. Siva memang garang. Kalau budak-budak yang iman tak berapa nak tebal tengok muka dia pun boleh terkencing dibuatnya. Muka masam, mata merah, pakai baju pulak tak butang habis. Saja tayang bulu dada gamaknya.

Dalam kelas Mr. Siva, memang dia tak bagi langsung bercakap bahasa lain selain bahasa omputeh, tersasul pun tak boleh. Nasib baik masa tu gua tak ada penyakit kuat melatah. Kalau ada susah juga nak kena translate latah-latah gua.
"Ooo..my mother!" (Ooo..omak den!)
Kalau sapa-sapa terkantoi cakap bahasa melayu, alamat kena rotan la dengan Mr. Siva. Mr. Siva rotan budak-budak ikut berapa haribulan. Kalau hari tu 15 haribulan maknanya kena rotan 15 kali, kalau 30 haribulan 30 kali la tangan menadah menahan rotan.

Nak dijadikan cerita, satu hari tu gua terkantoi cakap bahasa melayu. Mr. Siva panggil gua ke depan kelas. Gua bangun dari kerusi gua, jalan slow ke depan kelas. Mr. Siva terbongkok-bongkok cari pembaris dalam laci meja cikgu. Dapat pembaris, terus Mr. Siva datang ke arah gua. 
"Now, show me your hand", arah Mr. Siva.
Gua jeling papan hitam. Gua tengok tarikh 3 haribulan. Gua senyum sikit. Gua pun hulur tangan gua. Steady je. 
"Apa sangat kena rotan tiga kali..sikit pun tak luak tangan gua..", gua cakap dalam hati.
Mr. Siva pulak jeling papan hitam. Dia diam sekejap.
"Hmm..now i will add 1 in front of the 3. So, you get 13 times"
Haram. Air mata gua mula bergenang sebaik Mr. Siva mula merotan tangan gua tanpa belas kasihan.

5 comments:

  1. betul ni..previous post tipu..hehe

    ReplyDelete
  2. Apsal aku mcm tak penah ingat pun name Mr.Siva???Cikgu Lingam aku ingat la..paling tak lupe cikgu zakaria pendek..dengan rotan tebal die..suke rotan org kat kepale..cikgu zakaria pjg dengan kete sport die..n cikgu krishna dgn wording kegemaran die..bangan..otak udang..wakaka..

    ReplyDelete