Tuesday 20 December 2011

Mengambil keputusan PMR

Lebih kurang 15 tahun yang lepas, di satu pagi yang biasa-biasa, gua telah bergerak menaiki bas dari Port Dickson menuju ke Seremban. Tujuan gua nak pergi ke sekolah gua di KL untuk ambil keputusan PMR. Sampai stesen bas Seremban, gua naik pula bas ekspres SKS menuju ke KL. Masa tu tiket bas Seremban ke KL tak sampai empat ringgit rasanya.

Sepanjang perjalanan gua rasa biasa-biasa saja. Gua tak pikir sangat pasal result yang gua bakal dapat nanti. Sampai Puduraya gua tukar bas lagi menuju ke sekolah gua. Bas ni memang betul-betul berhenti depan sekolah gua.

Turun bas gua terus menapak menuju ke pejabat sekolah. Lalu depan pondok guard, pakcik guard tegur gua. Gua angkat tangan sambil jawab lebih kurang. Gua teruskan menapak. Sampai depan pejabat, gua nampak member-member gua yang sampai lebih awal tengah berborak sesama sendiri. Ada juga yang tegur gua. Gua jawab biasa-biasa saja.

Gua terus masuk pejabat. Kak Ton, kerani paling senior kat pejabat tu tersengih-sengih menyambut gua kat kaunter.  Kak Ton memang kenal nama semua budak-budak sekolah gua. Dari tingkatan satu sampailah tingkatan lima. Terus Kak Ton hulur slip keputusan PMR gua. Gua tengok. Gua rasa biasa-biasa saja.

Sebaik gua keluar dari pejabat, tiba-tiba datang satu mamat reporter suratkhabar nak interview gua. Yang ini bukan biasa-biasa!

p/s: Gua harap adik-adik yang ambil result PMR esok akan buat biasa-biasa saja. Kalau nak buat-buat cuak pun dah lambat dah.


No comments:

Post a Comment