Monday 16 May 2011

Hari Guru

Hari ini 16 Mei bersamaan dengan Hari Guru. Masuk tahun ini dah banyak tahun juga gua tak celebrate Hari Guru. Dulu masa zaman sekolah memang gua tak pernah terlepas celebrate Hari Guru. Setiap kali Hari Guru mesti sekolah gua akan buat sambutan. Gua bukanlah suka sangat nak celebrate, tapi gua suka sebab bila Hari Guru tak payah belajar. Kelas batal. 

Biasanya bila Hari Guru gua dengan kawan-kawan sekelas gua akan dapat job buat banner Hari Guru. Maklumlah masa itu kitorang kelas seni. Mestilah buat kerja-keja seni. Tak macam budak kelas akaun, tahu main calculator saja. Selain buat banner kitorang akan hias pentas dalam dewan sekolah untuk majlis sambutan Hari Guru.

Masa Hari Guru cikgu-cikgu sekolah gua semuanya jadi sporting. Yang biasanya garang mengalahkan Hitler semuanya pakat gelak-gelak, suka-suka. Yang baik sah-sah lagi bertambah baik. Tapi sebaik habis saja Hari Guru mulalah masing-masing nak merotan saja. Gua kadang-kadang syak cikgu-cikgu gua ada suis belakang badan masing-masing yang diorang akan  tekan ON bila Hari Guru dan OFF balik lepas Hari Guru. Suis itulah agaknya yang kawal mood diorang.

Tapi apapun, gua nak ucapkan Selamat Hari Guru buat semua guru-guru yang pernah mengajar gua. Tak kisahlah masa gua sekolah rendah ataupun menengah. Cikgu tadika saja gua tak ada sebab dulu masa kecik gua tak pergi tadika. Dan yang paling penting, gua nak ucapkan Selamat Hari Guru untuk bapak gua yang satu masa dulu kerja sebagai cikgu. Dapat juga gua merasa bekas anak murid bapak gua belanja family gua makan kari kepala ikan. Hehehe...

No comments:

Post a Comment