Sunday 18 March 2012

Dating

Masa gua mengeteh malam semalam, datang tiga orang awek belasan tahun lepak selang dua meja dari meja gua. Gua perhati awek-awek ini tak adalah gaya nak mengeteh sangat sebab masing-masing buat hal sendiri. Yang seorang tengah berborak dekat telefon, yang dua lagi pula sibuk menonyoh skrin telefon masing-masing.

Tak lama kemudian datang seorang mamat berbaju oren dengan sling bag duduk di salah satu kerusi di meja awek-awek tadi. Dan dengan tiba-tiba dua orang awek tadi bangun meninggalkan yang seorang lagi berdua dengan mamat baju oren tu. 
"Korang borak la dulu ek. Kitorang nak masuk Mydin kejap", awek berdua tadi cakap dekat member dia sambil terseyum-senyum. Gaya habis remaja tergedik-gedik.
Masa itu gua dapat tangkap yang awek yang tinggal itu sebenarnya baru kali pertama dating dengan mamat itu. Kawan-kawan dia saja tinggalkan diorang berdua sebab nak bagi jalan. Mulia betul kawan dia. 

Gua perhati lagi awek dengan mamat itu. Gua tengok awek itu masih main telefon dia lagi. Yang mamat itu pula tengah pandang arah lain. Mungkin agaknya diorang masing-masing malu-malu. Atau mungkin juga awek itu rasa mamat tu tak hensem sampai dia tak sanggup pandang muka mamat itu. Gua tak tau lah.

Teringat pula gua zaman gua muda remaja dulu. Bagi gua, jumpa depan-depan kali pertama memang ini memang senang nak terbuat benda-benda bangang. Bila dah nervous fikir pun kadang-kadang pakai kepala lutut. Mulut pula mulalah terkeluar soalan-soalan bangang tahap IQ 20 saja. Jadi, kalau awek yang jenis nak judge masa kali pertama jumpa, bagi gua memang besarlah peluang nak dapat pasangan yang salah. Tak gitu?

No comments:

Post a Comment